Katarzyna Chwałek-Bednarczyk

Absolwentka filozofii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach oraz Reżyserii Teatru Dzieci i Młodzieży na Akademii Sztuk Teatralnych we Wrocławiu.
Założycielka Teatru SAFO i reżyserka wszystkich jego spektakli, w tym nagradzanego spektaklu „Gehinom”  oraz spektaklu „Jo był ukradziony”, który jesienią 2020 roku ruszy w teatralny objazd w ramach programu „Teatr Polska”. 
 

Współzałożycielka Teatru PETI, w którym wspólnie z Kariną Abrahamczyk-Zator tworzy spektakle dla „NajNajów”, czyli najmłodszych widzów. Założycielka jedynego w Polsce „Teatru papierowego na byfyju”. Redaktorka naczelna Kreatywnika kulturalno-imprezowego „FISHka” wydawanego w Rybniku. Od lat zgłębia historię naszego regionu i pokazuje ją na deskach sceny.

to

zaczynamy!

odcinki

opis

premiera: 27.08.2020 godz: 10:00

Oddychanie na scenie. To podstawa wszelkiej pracy na scenie. Bez prawidłowego oddechu nie będziemy poprawnie mówić na scenie, ruszać się, wyrażać emocji i relaksować.

premiera: 28.08.2020 godz: 19:00

Emisja czyli jak nie krzyczeć, a być słyszalnym. Głos to niezwykle ważne narzędzie pracy aktora. Trzeba o niego dbać, ale przede wszystkim go ćwiczyć. Poniżej przedstawiamy garść ćwiczeń, które pozwolą udoskonalić Wam proces jego wydobywania i wysyłania go w przestrzeń.

premiera: 07.09.2020 godz: 19:00 

O ile emisja sprawia, że mówimy głośno, o tyle dykcja sprawia, że mówimy wyraźnie. Podczas tych zajęć popracujemy nad sprawnym i dobrze wytrenowanym aparatem artykulacyjnym. Pokażemy wam zestaw ćwiczeń który możecie wykonywać w każdym miejscu i każdej porze. Jadąc samochodem, oglądając film czy będąc na spacerze.

premiera: 10.09.2020 godz: 19:00 

TEMPO-RYTMY czyli szybkość i powtarzalność na scenie. Praca nad rolą obejmuje również znalezienie właściwych tempo-rytmów: zarówno w dialogach jak i w działaniu. Tempo-rytmy zależne są oczywiście od emocji przekazywanych w tekście i w ruchu. Ale czym one dokładnie są?

premiera: 15.09.2020 godz: 19:00 

Tekst to podstawowe źródło informacji dla aktora. Wstępna analiza tekstu powinna zacząć się podczas prób czytanych i nabierać rozmachu z każdą kolejną próbą.

premiera: 18.09.2020 godz: 19:00 

Improwizacja to spontaniczne i intuicyjne, często pod wpływem emocji lub na zadany temat wykonanie zadania scenicznego bez uprzedniego przygotowania. To spontaniczna reakcja na impulsy z otoczenia, na tematy lub założone okoliczności. To po prostu wymagająca pomysłowości reakcja na niespodziewaną sytuację. Dzięki niej wyrobicie w sobie szybką reakcję na partnerów i sytuacje, a także rozluźnicie i stworzycie atmosferę pełną zaufania i przede wszystkim pozbawioną strachu.

premiera: 23.09.2020 godz: 19:00 

Wyobraźnia czyli podstawowe narzędzie pracy aktora
Wyobraźnia to największy atut aktora. Wyobraźnia kształtuje wszystkie postaci jakie zostaną jej powierzone. Nie można się jej nauczyć, ale można ją trenować.

premiera: 28.09.2020 godz: 18:00 

Rozgrzewka czyli nastrój się na próbę .
Próbę koniecznie rozpoczynamy od solidnej rozgrzewki. Ćwiczenia muszą rozbudzić nasze ciało, głos i umysł i nie spowodować zmęczenia. Rozgrzewka na etapie pracy nad spektaklem powinna stać się rytuałem, który stanowi przejście z codzienności do zajęć. Powinna mieć zawsze ten sam tok. W trakcie rozgrzewki uczestnicy nastrajają się na siebie i osiągają gotowość do pracy ale także stan rozluźnienia.

premiera: 29.09.2020 godz: 19:00 

Próby czytane czyli prolog do spektaklu
Próby czytane czyli tzw. stolikowe, które nazywane są tak ze względu na to, że odbywają się na siedząco przy stolikach, mają sens wyłącznie na etapie wstępnego zapoznania się ze scenariuszem i rolą poszczególnych postaci. Pozwalają wszystkim na zapoznanie się z konstrukcja i konwencją spektaklu. Okres prób czytanych może być krótszy, dłuższy lub może nie być ich wcale.

premiera: 01.10.2020 godz: 18:00 

W obecnych czasach człowiek atakowany jest wieloma bodźcami, tak wieloma, że ciężko mu się skoncentrować. Siła koncentracji z której korzystamy w życiu powszednim nie jest wystarczająca do pracy aktora. Bardzo ważnym elementem w procesie twórczym jest koncentracja, czyli stan skupienia i wzrost intensywności uwagi skierowanej na wybrany przedmiot, zjawisko czy sytuację.

premiera: 05.10.2020 godz: 18:00 

Odrealnianie czyli zrzucanie z siebie rzeczywistości Wiadomo że przestrzeń sceniczna różni się zasadniczo o tej realnej. Czasami jednak codzienność jest tak do nas przyklejona, że ciężko nam ją odrzucić i skupić się całkowicie na próbie

premiera: 07.10.2020 godz: 18:00 

Rozluźnienie czyli jak odzyskać energię i skupienie W trakcie spotkań zauważasz, że pewnym momencie zajęć uwaga twoja czy twoich podopiecznych

premiera: 09.10.2020 godz: 18:00 

Tworzenie roli czyli cud kreacji Najważniejszym twoim zadaniem jako aktora jest wykreowanie postaci scenicznej. Dlatego zanim zaczniesz grać powinieneś pamiętać, że wszelkie twoje działania na scenie powinny być usprawiedliwione, umotywowane. Najprościej rzecz ujmując – jak coś robisz to musisz wiedzieć, po co.

premiera: 12.10.2020 godz: 18:00 

Praca nad rolą czyli przydatne rady Konstantego Stanisławskiego Konstanty Stanisławski stworzył fundamenty procesu pracy nad rolą. Postać by osiągnąć swoje cele i potrzeby zaczyna działać, wytwarzając różne akcje, które mają jej pomóc w osiągnięciu celu głównego.

premiera: 14.10.2020 godz: 19:00 

Próby sytuacyjne czyli działanie w konkretnej sytuacji Próby sytuacyjne to moment, kiedy nadal rozwijasz rolę, ale już w konkretnych sytuacjach, kiedy zaczynasz szukać ruchu i budujesz relacje z partnerami ale już w konkretnej sytuacji.

znajdziesz

mnie

Skip to content