Współzałożycielka Teatru PETI, w którym wspólnie z Kariną Abrahamczyk-Zator tworzy spektakle dla „NajNajów”, czyli najmłodszych widzów. Założycielka jedynego w Polsce „Teatru papierowego na byfyju”. Redaktorka naczelna Kreatywnika kulturalno-
odcinki
opis
Emisja czyli jak nie krzyczeć, a być słyszalnym. Głos to niezwykle ważne narzędzie pracy aktora. Trzeba o niego dbać, ale przede wszystkim go ćwiczyć. Poniżej przedstawiamy garść ćwiczeń, które pozwolą udoskonalić Wam proces jego wydobywania i wysyłania go w przestrzeń.
O ile emisja sprawia, że mówimy głośno, o tyle dykcja sprawia, że mówimy wyraźnie. Podczas tych zajęć popracujemy nad sprawnym i dobrze wytrenowanym aparatem artykulacyjnym. Pokażemy wam zestaw ćwiczeń który możecie wykonywać w każdym miejscu i każdej porze. Jadąc samochodem, oglądając film czy będąc na spacerze.
TEMPO-RYTMY czyli szybkość i powtarzalność na scenie. Praca nad rolą obejmuje również znalezienie właściwych tempo-rytmów: zarówno w dialogach jak i w działaniu. Tempo-rytmy zależne są oczywiście od emocji przekazywanych w tekście i w ruchu. Ale czym one dokładnie są?
Improwizacja to spontaniczne i intuicyjne, często pod wpływem emocji lub na zadany temat wykonanie zadania scenicznego bez uprzedniego przygotowania. To spontaniczna reakcja na impulsy z otoczenia, na tematy lub założone okoliczności. To po prostu wymagająca pomysłowości reakcja na niespodziewaną sytuację. Dzięki niej wyrobicie w sobie szybką reakcję na partnerów i sytuacje, a także rozluźnicie i stworzycie atmosferę pełną zaufania i przede wszystkim pozbawioną strachu.
Rozgrzewka czyli nastrój się na próbę .
Próbę koniecznie rozpoczynamy od solidnej rozgrzewki. Ćwiczenia muszą rozbudzić nasze ciało, głos i umysł i nie spowodować zmęczenia. Rozgrzewka na etapie pracy nad spektaklem powinna stać się rytuałem, który stanowi przejście z codzienności do zajęć. Powinna mieć zawsze ten sam tok. W trakcie rozgrzewki uczestnicy nastrajają się na siebie i osiągają gotowość do pracy ale także stan rozluźnienia.
Próby czytane czyli prolog do spektaklu
Próby czytane czyli tzw. stolikowe, które nazywane są tak ze względu na to, że odbywają się na siedząco przy stolikach, mają sens wyłącznie na etapie wstępnego zapoznania się ze scenariuszem i rolą poszczególnych postaci. Pozwalają wszystkim na zapoznanie się z konstrukcja i konwencją spektaklu. Okres prób czytanych może być krótszy, dłuższy lub może nie być ich wcale.
W obecnych czasach człowiek atakowany jest wieloma bodźcami, tak wieloma, że ciężko mu się skoncentrować. Siła koncentracji z której korzystamy w życiu powszednim nie jest wystarczająca do pracy aktora. Bardzo ważnym elementem w procesie twórczym jest koncentracja, czyli stan skupienia i wzrost intensywności uwagi skierowanej na wybrany przedmiot, zjawisko czy sytuację.
Tworzenie roli czyli cud kreacji Najważniejszym twoim zadaniem jako aktora jest wykreowanie postaci scenicznej. Dlatego zanim zaczniesz grać powinieneś pamiętać, że wszelkie twoje działania na scenie powinny być usprawiedliwione, umotywowane. Najprościej rzecz ujmując – jak coś robisz to musisz wiedzieć, po co.